Sedan ett antal år tillbaka firar vi Möteskulturdagen den 28:e april- en dag då vi kan fundera lite extra på hur vi har det med möteskulturen i våra organisationer.

Olika analys- och branschföretag, som 3S och Svenska Möten, har sedan 2007 tagit temperaturen på svensk möteskultur, och alla dessa undersökningar pekar på att det finns en förbättringspotential här.

En chef/ledare tillbringar över hälften av sin arbetstid i mötesrummet, många utan att ha utbildning eller ens faktisk kompetens i möteskunskap eller mötesledning. Hälften av våra möten saknar ett tydligt syfte och mål, trots att de flesta tycker det är avgörande för att ett möte skall vara värt att gå på. Utan ett syfte vet vi inte varför mötet finns och utan ett tydligt mål vet vi inte vad vi ska prestera på mötet. Förmodligen är det därför som mötesdeltagare upplever att hälften av mötestiden är ineffektiv.

Varför ser det då ut så? En femtioårig tillbakablick visar att det var på 70-talet som arbetsplatsmöten (APT) infördes i och med en ny lag som krävde att medarbetarna skulle bli mer delaktiga. De mötena utgick från dåtidens ledarskap och normer. Idag har vi en helt annat arbetsliv, men samma gamla möten. De olika ledarskapsfilosofier som de senaste åren snurrat runt, exempelvis tillitbaserat- agilt- eller självledarskap, har sällan fått någon konsekvens i mötesrummet. Detta trots att våra möten är kittet mellan allt vi gör i en organisation. Vi kan inte ha ett ledarskap utanför mötesrummet och ett annat i mötesrummet.

Vi tror att en av anledningarna att inte fler har tagit tag i denna fråga är att det personligen endast finns en liten vinst för stunden. I ett längre perspektiv så får de chefer och ledare som jobbar strategiskt med möten sin belöning genom bättre resultat och medarbetar- och kundnöjdhet.

Den kris vi är inne i nu har satt fokus på vår möteskultur. När många har varit tvungna att ställa om till digitalt arbete har det blivit tydligt att det är svårare att ha bra digitala möten än fysiska. Det går helt enkelt inte att bara flytta över det fysiska mötet in i det digitala rummet. Ett mindre bra fysiskt möte blir oftast uselt digitalt. Även om många av framgångsfaktorerna för ett bra fysiskt möte är desamma för det digitala är det svårare att skapa engagemang och delaktighet virtuellt. Det kräver kunskap och vi behöver göra jobbet på riktigt. Det är enkelt att skapa en framgångsrik möteskultur, men för att det ska bli hållbart krävs insikten att en bra möteskultur är ett ledningsstrategiskt ansvar.

Förhoppningsvis väcks nu viljan att bli bättre i våra möten. Både de digitala och de fysiska. Möten där alla får känna lust, mening och delaktighet. Får vi det, då kommer vi att lyckas. Då kommer måluppfyllelsen att öka, teamkänslan stärkas och vi får en bättre social arbetsmiljö. Det är lågt hängande frukter att plocka. Även för din organisation.

Stay gr8/ Micke

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner