I måndags hade en av de stora aktörerna inom mötesindustrin, CONGREX (www.congrex.se) lansering av sina mötesrådgivande tjänster på Hilton Slussen i Sthlm.
Ca 160 kunder fick en inspirations eftermiddag med bl.a. Johan Wester som programledare, Teo Härén kreativitets guru (www.interesting.org), Jan Gunnarsson värdskapsguru (www.vardskapet.se), Åsa Lindell som berättade om hur man får en hållbar och medveten möteskultur, samt jag som föreläste om ”Uppkopplad eller avkopplad?”.
Mellan inspirations föreläsningar berättade Congrex om deras resa från bokare/säljare till att bli mer mötesrådgivare. de berättade om deras första del där de själva tog tag i sina egna möten. (Om man inte själv har en bra möteskultur är det mycket svårt att kunna hjälpa kunder till bättre möten). De berättade vidare att i deras rådgivningstjänster finns både utbildningar, Meeting Quality Index, de samarbetar med de främsta talarna, talarcoacher samt moderatorer/programledare. Och allt utgår från kundens syfte & mål.
Det här kan låta ”självklart”, men detta är den första aktören som satt ner foten och gått från ord till handling till 100%. Deras vilja och framtida satsning på detta är beundransvärt. (dessutom har de valt att samarbeta med bl.a. mig inom både att hjälpa kunder med deras interna möteskultur, men också som föreläsare.)
De leder nu in mötesindustrin att bli mer rådgivare än ”logistik samordnare”. Detta gör också att kunderna kommer att bli utbildade som i slutändan gynnar alla. Kunderna får effektivare möten som skapar en bättre effekt och därmed får Congrex mer framgångsrika kunder som i slutändan även gynnar dem.
Som Janne Gunnarsson säger, sluta upp med att vara nöjd om du har nöjda kunder, målet ska vara att hjälpa kunder bli mer framgångsrika!
Stay gr8
Micke, mötesevangelist