Trendspaning: Bättre möteskultur

Förr ringde den som var mest trött på dåliga möten på jobbet.
Idag är det skillnad.

För några år sedan fick vi samtal från den person på företag som blivit mest trött på ineffektiva och rent utsagt dåliga möten. De önskade hjälp att skapa bättre, effektiva och till och med roliga möten, men det var ännu inte en ledningsstrategisk fråga.

Möten som man ser fram emot. Möten där man vet vad man skall bidra redan innan man går dit och möten som skapar resultat och glädje på jobbet.

Idag inser allt fler stora organisationer värdet i att förbättra sin möteskultur. Fler och fler fattar beslutet att ta tag i sina dåliga möten på koncernnivå och ledningen är både delaktig och medveten om hur mycket ineffektiva möten egentligen kostar. Både i resultat och medarbetarglädje.

Idag ringer HR-direktören, Utvecklingsstrategen eller motsvarande och säger;
-Vi har ett koncernbeslut på att ta tag i vår möteskultur. Vad kan ni bidra med?

Vi tror att detta beror på olika faktorer. Dels så är tiden mer dyrbar än någonsin.
I alla branscher är det lika hårt tryck och få medarbetare hinner göra klart det hen hade förutsatt sig att hinna med under dagen. Förutom att de flesta redan har för mycket så skall allt idag transformeras och digitaliseras.

De interna processerna som inte skapar värde ökar. Företag och organisationer med fler än 500 anställda verkar inte ens behöva ha produkter, tjänster eller kunder för de är fullt upptagna med varandra. När många tråkiga och ineffektiva möten läggs på detta ansvar stjäl de både tid, pengar och energi.

När vi dessutom nu har möjligheten att ses oftare virtuellt sätter det också fokus på kvalitén. Det är nog svårt att få engagemang och energi i fysiska möten, men ännu svårare är det i de virtuella.

Vi människor är flockdjur, så ju fler som tar tag i sina möten och möteskulturen i företag och organisationer, desto fler inspireras att göra detsamma. Läs mer om hur du kan trotsa mötesnormer trots att vi är flockdjur.

Det är några av de faktorer som gör att allt fler tar tag i sin möteskultur och att allt fler ser detta, med rätta, som en ledningsstrategisk fråga.

Få saker skapar större effekt med så lite insats som att satsa på sin möteskultur.

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny