I fredags hade vi återigen en öppen Meeting Management utbildning. Då dök en fråga som vid ett flertal workshops kommit upp.
Skall punkten ”Övrigt” finnas med på agendan?
Det är en punkt som oftast inte hinns med och hinns den med så är det väldigt lätt att det svävar ut och att det inte styrs mot mötets syfte och mål. det blir lite mer ”när vi ändå ses kan vi kanske ta upp denna fråga”.
För mig blev det väldigt klart i fredags att jag rekommenderar att ta bort denna punkt. Däremot när inbjudan till mötet går ut skall det ges möjlighet för deltagarna att skicka in förslag till agendan. Då är det sedan upp till mötesledaren att bedöma att den passar in till syfte & mål.
Det blir då också lättare för alla att förbereda sig på alla punkter till mötet. Alla är vi olika och en del vill ha tid medans andra har lättare att ”slå på volley”.
Så, bort med punkten övrigt, men se till att alla får vara med och påverka agendan innan!
Vad tycker du?
Stay gr8
Micke, mötesevangelist
Detta inlägg har 2 kommentarer
Övrigt ska bort!
Effektiva, lyckade möten har ett syfte och vi arbetar mot ett mål. Känslan av att vi passerat mållinjen och lyckats är den energi jag vill att deltagarna ska bära med sig från mötet. Inte att fokus hamnar på annat och att vi plötsligt är i början av en ny process som inte hinner avslutas.
Jag tänker att man på möten kan pausa frågor som kommer upp som inte hör till ämnet. Och sedan ha ett annat forum eller möte där pausfrågorna tas upp och där passar övriga frågor in. Att helt skippa övriga frågor tror jag inte på då dem ofta berör saker som behöver diskuteras för att ha ett skönt klimat tex. kaffekassan :). Däremot kan dessa övriga frågor tas upp på ett annat möte med ett passande mål och syfte. Mål och syftet med möte bör ju alltid hållas för effektiva möten.
Kommentarer är stängda.