Då har jag och min samarbetspartner, Åsa Lindell Meetmarket, återigen haft tre Meeting Management utbildningar i Sthlm, Lund & Gbg. Det är lika kul varje gång.

Vi har denna gång träffat människor från stora börsföretag, kommuner, landsting, idrottsförbund, ledarskapskonsulter och allt fler från mötesindustrin.

Det sistnämnda gör att jag får hopp om att en utveckling är på gång.
Jag har skrivit det tidigare och gör det igen. Om inte mötesindustrin skall leda utvecklingen, vem skall då göra det?

Den som leder utvecklingen ligger ju steget före och bör då rimligtvis vara bättre på det den gör än ex kunden, eller hur?
Min erfarenhet är att mötes anläggningar inte har bättre möten själva än kunden. Då är det svårt att leda!

Steve Jobs sa mycket klokt, bl.a. detta: Världen utvecklas inte av fokusgrupper, för hur skall kunden veta vad de vill ha?

Inom mötesindustrin har man varit nöjd med att göra vad kunden vill.

Nu händer det dock saker, allt fler tar tag i detta själva, för att sedan kunna hjälpa kunden få bättre möten. Snacka om tillväxt!

Det som också slår mig efter dessa tre utbildningar är vad lika vi tycker om möten. Alla vill samma sak i stort sätt med möten.
Men så länge organisationerna lyfter upp detta till en lednings strategisk fråga så kommer ingenting att hända.
Då kommer ”effektiviseringskonsulter” att göra samma saker om 40 år som de gjorde på 70-talet.

Jag har hittat mötesregler från 70- & 80-talet som är exakt desamma som många pratar om idag. Ingen kultur har förändrats. Dock är frustrationen större idag eftersom den övriga tiden är så mycket mer pressad idag. Eller hur?

Tack all ni som var med och gav mig energi och nya insikter!
Stay gr8
Micke, mötesevangelist

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner