Gästblogg från Meetio!

Bättre mötesförutsättningar med arbetsplatsstatistik

Idag ligger statistik och siffror till grund för de flesta beslut företag fattar, det är det nog ingen som inte har koll på. Men visste du att statistik även går att använda för att planera och styra ditt kontor? Låt oss berätta!

Varför du behöver statistik

Överbokade och dubbelbokade mötesrum skapar inte bara frustration – det är en riktig tidstjuv. Har du förberett ett möte som sedan inte blir av på grund av ett upptaget rum har du både förlorat tid och pengar som kunde lagts på annat. Chansen är att när mötet väl blir av sitter frustrationen kvar i kroppen och mötet har inte samma förutsättningar som det hade haft vid första tillfället.

Genom arbetsplatsstatistik kan du enkelt se vilka rum som används eller inte, och hur mycket rummen utnyttjas i det stora hela. En hög användningsgrad kan antyda att ni antingen har för få mötesrum eller att mötena tar för lång tid. Men det kan också vara så att användningsgraden är ojämn över era rum. Låt oss visa på ett exempel!

Låt oss säga att du arbetar som office manager på ett företag eller annan verksamhet. På ert kontor har ni har åtta mötesrum. Dina medarbetare har under en tid klagat på att det är svårt att hitta rum och att det är dags att flytta till större lokaler. Men något känns inte rätt. Ni är inte så många personer på kontoret att ni faktiskt behöver fler rum.

Det är här vårt molnbaserade verktyg Meetio Admin kommer in i bilden. Istället för att famla i mörkret eller faktiskt ta steget att byta lokaler (vilket ofta brukar bli en både dyr och krånglig historia) kan du med några knapptryck se hur mötesrummen faktiskt används. Kanske upptäcker du att bara hälften av rummen utnyttjas, medan den andra hälften knappt utnyttjas alls.

Nästa steg är då att ta reda på varför de fyra rummen står tomma. Kanske är komforten inte lika hög, ljussättningen inte bra eller så finns inte utrustning för videokonferens eller dylikt i rummen. Anledningen till att kontoret känns för litet beror alltså inte på att det finns för få rum, utan för att hälften av de rum som finns inte har den utrustning som krävs och därför inte används. Användningsgraden av de andra rummen blir därför dubbelt så hög och då blir det såklart svårt att hitta lediga tider.

Bättre förutsättningar = bättre möten

Att hålla i produktiva möten är en utmaning i sig och krångel med mötesrum gör det inte lättare. Låt därför ditt kontor jobba för dig och inte mot dig – se till att ha de bästa förutsättningarna och du kommer märka att energimomenten blir mindre!

Johanna Carlsson, Meetio

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny