Jag brukar fråga när jag arbetar med ledningsgrupper, om någon får för mycket beröm. Ännu har inget räckt upp handen. I nästan alla medarbetarundersökningar jag tagit del av, har feedback fått ett dåligt resultat.
Om jag skall generalisera så ser jag två försvar från ledare varför inget händer. Det ena är ”vi är ju här för att jobba och inte för att gulla med varandra” och den andra är ”ja, vi borde ha mer feedback, men jag får inte heller feedback från min chef”.
För individer som är ovana med feedback (eller beröm), och för organisationer där feedback är ovanligt, kan det vara svårt att ändra beteende vad gäller detta. Det kan vara svårt och till och med genant att ge återkoppling till andra och själv ta emot. Därför är jag övertygad om att det är mycket enklare och betydligt mer ofarligt att implementera en medveten och hållbar feedbackkultur genom möteskulturen.
Gör så här:
Ta fram gemensamma spelregler för era möten där en av reglerna är att avsluta varje möte med dessa tre frågor:
1. Vad gjorde vi bra? 2. Vad kunde vi gjort bättre? 3. Hur gör vi det nästa gång?
Efter en månad kommer det kännas helt naturligt att ge feedback efter mötet. Efter tre-sex månader kommer feedbackkulturen som uppstått på mötena flyttas ut utanför mötesrummet och allt fler kommer ge varandra beröm och feedback på hur de kan göra något på ett annat sätt. I nästa medarbetare undersökning är resultatet bättre.
Det blir ett enkelt men kraftfullt verktyg för att skapa en hållbar feedbackkultur!
Lycka till!
Micke, mötesevangelist