I förra veckan var jag på en turistutbildning i Båstad och utbildade i möteskultur. Otroligt inspirerande att utbilda kunskapstörstade elever!
Jag blir lika övertygad varje gång när jag är ute med studenter att om mötesindustrin skall utvecklas så behövs mycket mer utbildning för dem som jobbar inom det. Dessa studenter kommer ha så mycket mer kunskaper när de kommer ut än de som redan jobbar inom mötesindustrin.
Vad händer då? Stoppas de in i boxen och anpassar sig eller orkar de stå emot och ifrågasätta? Jag tror att skall vi få utväxling av de som är utbildade behöver vi utbilda fler inom mötesindustrin för att de skall förstå vad studenterna pratar om.
Exempel. En mötesanläggning bör ju vara bäst på möten, eller hur?
Idag är det inte så. Få mötesanläggningar har bättre möten själva än kunderna ex. Om inte de som arbetar med möten är bättre än kunden, hur skall de då kunna hjälpa kunden till ett bra möte?
Är detta den enda branschen där experterna inte är bättre än kunden?
Därför blir det en logistik bransch och inte en bransch där experterna hjälper kunden. De bör vara rådgivare till kunden.
En av anledningarna tror jag att mötesindustrin har av tradition haft ”fokusgruppnojja”. Dvs vi har alltid frågat kunden vad de vill ha.
Steve Jobs sa: Fokusgrupper har aldrig utvecklat världen. Hur skall kunden veta vad de vill ha?
Exakt så fungerar det. Om en mötesanläggning frågar kunden hur vill ni ha det möblerat så kommer kunden med största sannolikhet att svara:
-U-bord eller skolsittning.
Detta för att kunden inte vet om vad som är det bästa för just deras syfte.
En elev sa, -Det är ju otroligt att vi aldrig har ifrågasatt hur möten skall vara. Jag trodde att möten alltid var tråkiga och hade ett bestämt format.
Så tror jag det är, varje organisation har skapat sin möteskultur. (kultur är en gemensam handling av en grupp människor) Få ifrågasätter och agendan ser ut som den gjorde för 30 år sedan. 1-7 där 7 är övrigt och som sällan hinns med! 🙂
Det finns inget som sitter i väggarna, en kultur går att förändra om alla i gruppen är med. Detta gör också att det är enkelt att förbättra en möteskultur eftersom ”alla” vill ha bättre möten. Eller hur?
Stay gr8
Micke, mötesevangelist