Värdskap & förhållningssätt

Att skapa en bra möteskultur handlar mycket om vårt förhållningssätt. Hur välkomnande är vi, hur bra är vi på att lyssna, hur bemöter vi andra, hur väljer vi att se på våra kollegor eller medmänniskor dvs hur förhåller vi oss till livet.

Jag reser mycket och har ca 100 flygningar om året. Oftast fram och tillbaka till Sthlm, (jag bor i Malmö). Det är ett par saker som slagit mig under dessa 6 år jag har rest mycket. Det första är hur många väljer att ignorera flygvärdinnor och flygvärdarna. När kaptenen ber om att vi passagerare skall lyssna på säkerhetsgenomgången så finns det en anledning till detta. Men ok, säg att alla flyger lika mycket som jag och att alla kan detta utantill så finns det en anledning till uppmärksamhet som är viktigare än säkerheten. Nämligen respekt för andra människor. Det kan sitta gubbar, det är mest gubbar, och prata en halvmeter ifrån den som gör säkerhetsgenomgången. De försöker göra ett viktigt jobb och där sitter människor och fullständigt ignorerar dem. Inte bara det, de stör dessutom både dem och den som ev vill lyssna. Flygvärdinnan är inte värd någonting för dessa människor. De utgår från sig själva och att de kan detta.

Den andra saken som har slagit mig är hur människor blir paffa av ett enkelt litet hej. Förra veckan hände det som inträffar i snitt en gång per år. Två yngre tjejer skulle sitta bredvid mig och de säger glatt: -Hej!  Jag blev så glad, för annars är det jag som säger hej och någon gubbe blir helt paff. De ryggar liksom till när hejjet kommer, precis som; -är han onykter? Vi ska ju bara sitta ihop en timme, så då behövs väl inget hej. Andra tycker tycker det är trevligt och börjar genast prata.

Jag läste en gång en undersökning som gjorts på, jag tror det vara på alla flygvärdinnor på Virgin Island i USA där frågeställningen var: -Vad saknar ni mest i jobbet? -Att alla passagerare skulle bemödade sig att titta i ögonen och se oss oavsett om de skall köpa något från vagnen eller ej. Det var det genomgående svaret.

Janne Gunnarsson och hans kollegor på Värdskapet pratar om just detta med Värdskap. Janne pratar om busschauffören som väntar i fem sekunder tills den gamla tanten, med rollatorn, har satt sig på bussen innan han kör. Tänk om det är så att det är de här fem sekunderna det handlar om?

Att titta upp fem sekunder på flygvärdinnan för att tyst säga; -jag ser dig, jag är glad att du jobbar här för min skull. Eller den som står i incheckningen på hotellet tittar upp och ser mig som kund istället för att allt fokus ligger i datorn och dess system. Eller vad händer om när vi springer förbi den hemlöse som säljer Situation Sthlm eller motsvarande att vi tittar denne i ögonen och säger nej tack, istället för att rusa förbi.

När det gäller möten i arbetslivet är det en av framgångsfaktorerna, om ett möte skall få en bra effekt, att ha ett välkomnande förhållningssätt. Det kan innebära att mötesledaren skall vara klar med all förberedelser minst 5 minuter innan deltagarna kommer. Då kan den stå i dörröppningen och välkomna alla och se alla. Detta gäller även de möten med de närmsta medarbetarna. Spela gärna musik när deltagarna kommer, det tar bort stress och andra tankar.

“Ledarskap på apstadiet” , en utmärkt ledarskapsbok belyser detta ur schimpansens synvinkel. När ledaren kommer hem till flocken efter en arbetsdag(jobbar fyra timmar per dag, de är klokare även här) så bör den se alla andra i gruppen. Om ledaren inte gör det blir det oro i gruppen. Vi människor har precis samma behov av att bli sedda.

Så enkelt kan det vara att få en mycket bättre start på ett möte. Var klar 5 minuter innan, se alla deltagarna och ha ett välkomnande sätt. Kom ihåg att detta bara funkar om du verkligen menar det eftersom vi alla läcker känslor som ett såll!

Och du, vi kanske skall byta ut ordet mötesledare till mötesvärd? (en värd kan också vara ledare)

Vilket värdskap har du till flygvärdinnor, kollegor och när du är mötesvärd?

undrar

Micke, mötesevangelist

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Det var en intressant vinkel! Jag går mest på säljarna och kundtjänst och hur illa det kan vara där (hela min senaste bloggtanke är ett upprop mot just usel service), men du vänder på steken och tycker att kunderna borde visa lite hyfs också. Ja, att alla mår bra om alla gör det. Tack för perspektivskiftet.

    1. Ja, det är finns två perspektiv på allt. jag tror vi har samma grundsyn dock. Om du ger ett leende så får du minst ett tillbaka.
      För övrigt rekommenderar jag dig läsare att ta en titt på Antonis blogg!!

      Stay gr8
      Micke

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny