Välkommen eller har vi rationaliserat bort det?

Idag var jag på en förvaltning, i en stor kommun, som jag har börjat hjälpa i deras förbättringsarbete med möteskulturen.

När jag kommer in i kommun entrén så får jag gå och själv registrera mig i en dator. Dvs ingen reception, utan en skylt som hänvisar mig till datorn där jag skall skriva in mig. Jag får i slutet av detta skriva in mitt mobil nr så jag kan få en bekräftelse. (jag hade precis stängt av min telefon eftersom jag skulle på ett möte). Därefter står det att ett sms skickas till den jag skall träffa. I mitt stilla sinne tänkte jag, men tänk om hon inte har telefonen på?

Hon kommer och hämtar mig och jag frågar om detta system. Hon säger att hon inte lärt sig det helt ännu och säger samtidigt att efter vi förde in detta så kan vi inte stänga av telefonerna. Hon är en högt uppsatt chef i förvaltningen. Hon kan inte stänga av telefonen! Hon ser på mig vad jag tänker (vi människor läcker alltid vad vi tänker, dvs ingen mening att spela något annat då vi ständigt läcker…..) och säger; -ja, vi är väldigt stressade här, det visade medarbetarundersökningen som nyligen gjorde.

Det får mig att minnas min affärskollega Anders Müller som en gång berättade om att han skulle göra ett jobb åt Nordea när de körde kampanjen ”Din personliga rådgivare”. När han kom till deras HK så möttes han av en Securitas vakt som inte hade en aning om att de skulle vara personliga.

När en kommun rationaliserar bort det personliga mötet är de helt klart på väg åt fel håll. Vi människor vill ha trygghet, vi vill prata med någon som vet och kan tala om för oss vad vi skall ta vägen. Systemen håller på ta över som jag skrev i ett tidigare blogg inlägg.

Hur kan vi ta bort människor och ersätta med system och tror att de skall bli effektivare, hur skall dessa människor klara av sin vardag med en telefon som hela tiden jagar dem. De kommer hela tiden att känna att de ligger efter.

Tänk om de istället hade tänkt tvärtom. Vi gör den finaste välkomstmiljön av alla kommuner i Sverige, vi anställer de som är bäst lämpade att ta emot våra kunder och vårt mål är att skapa en sådan välkomnande miljö att de är glada och nöjda innan de träffar den de är här för att träffa!Någon som tror att det skulle frigöra tid, skapa mindre stress och nöjdare kunder?

Stay gr8

Micke, mötesevangelist

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Vi tänker lika du och jag, när det gäller det där viktiga första mötet på ett företag. Det är mötet mellan människor, inte mötet mellan människa och IT-stöd som skapar relationer för framtiden och relationer för goda affärer. Ordet välkommen och system hänger inte ihop. Förutom om man bestämmer att man ska sätta välkomnande i system. Fler borde göra det.

    1. 🙂
      Så jäkla bra skrivet, sätta välkomnande i system!
      Stay gr8

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny