En tysk Riesling!

Vårt mission är att bidra till bättre möten i organisationer och mellan människor. En av våra målgrupper är våra nästan 4000 mötesanläggningar som vi har i Sverige. Det finns en enorm potential att hjälpa kunderna att skapa bättre möten. Då behöver vi mer utbildning inom mötesindustrin och fler behöver utbilda sig till mötesrådgivare på våra anläggningar. Detta är en text från min senaste krönika i mötestidningen KICK-OFF.

Häromdagen satt jag, som den mötesnörd jag är, och googlade runt bland mötesindustrins stora kedjor för att se vad de har att erbjuda sina kunder 2016.

Det fanns några bra tips till kunderna, men för det mesta var det de gamla vanliga möteskoncepten jag möttes av. Gratis popcorn! Alla mötesdeltagare får gratis wifi (holy macaroni)! Vi uppmanas att skapa kreativa mötesrum medan du via bokningen på hemsidan får välja mellan biosittning, u-bord och skolsittning. Som kund tipsas jag om att äta grönt i pauserna för att jag skall prestera bättre och sedan serveras det kladdkaka i pausen.

Jag läser om ”skräddarsydda lösningar”, ”helupplevelser” och om ”kunskapen som gör ditt möte oförglömligt”. De erbjudanden de har är oftast ”innefrån & ut”. Dvs om du köper 10 så får du 1 gratis…..

Vissa texter såg bra ut så jag ringde upp och frågade om den unika utrustningen har som har allt en effektiv konferens behöver. Det visade sig vara projektor. Och fri wifi.

När jag frågade runt på anläggningarna hur deras egna möten är så blev svaret oftast ”-du vet, bagarens barn”. Det duger inte! Mötesanläggningarna och deras huvudkontor ska vara best in class på möten. Hur skall vi annars kunna skapa ett förtroende och en lojalitet från våra kunder om vi inte kan mer än kunden om den produkt vi säljer?

Jämför: Systembolaget och dess rådgivare. De ställer rätt frågor för att kunna rekommendera oss rätt produkt.

När jag wallraffat och ringt bokningar på våra mötesanläggningar (ofta kommer jag till en central bokning, vilket kanske får bli ett ämne att diskutera i en annan blogg…) så erbjuds jag standardlösningar. Det är som att Systembolagets rådgivare alltid skulle föreslå tysk Riesling, oavsett vad jag hade tänkt äta till middag. En tysk Riesling funkar alltid, men mervärdet de gav med sitt råd hade begränsad effekt. Nästa gång skulle jag nog köra till Tyskland istället…

Jag raljerar, men min avsikt med detta är att visa potentialen vi har i branschen. För om vi utbildade oss på samma sätt som Systembolagets personal hela tiden fortlöpande får utbildningar så skulle vi öka tillväxten markant i branschen. De mötesanläggningar som tar detta på allvar har inte bara en större beläggning utan tjänar också mer pengar per anställd.

Samtidigt får kunden en bättre effekt av möte därmed större ROI.

Receptet är alltså kompetens. Att vi inom mötesindustrin vidareutbildar oss lika mycket som i andra branscher. Tänk när alla inom mötesindustrin har förstklassiga möten som ökar genomförandekraften i organisationen. När alla säljare, bokare och mötespersonal istället är mötesrådgivare, då kommer kunderna att lägga fler externa möten därför att de vet att det är värt det. Oavsett om det är en hög- eller lågkonjunktur.

Jag frågade för ett år sedan, platsen är fortfarande ledig. Vilken kedja tar täten och leder utvecklingen inom möten?

Micke, mötesevangelist

3317

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny