Det är nu det händer!

Förra veckan var jag med i en paneldebatt under affärsreseföreningens (SBTA) höstmöte som hade temat möten. Det var mycket intressant att träffa dels många Travel Managers och dels många från mötesindustrin.

Det säger en hel del om det stora intresse för att skapa bättre möten när hela temat för deras höstform handlade just om detta. Många Travel Managers får nämligen ansvar även för att effektivisera möteskulturen. Det kommer nog att ta ytterligare 5-10 år innan organisationstillhörigheten blir tydlig. Just nu ligger denna frågan både under HR, TM, Kommunikation & ibland direkt på vd.

Detta möte visade också vilken skillnad det är på mognad i de stora bolagen. En del som IKEA har arbetat med frågan på ett strategiskt sätt i flera år, en del ur ett miljö perspektiv i ett par år, till att det är ett stort antal som precis har börjat eller avser att börja nästa år. Vilken skillnad det är gentemot för ett några år sedan!

Det känns verkligen som frågan har fått en större tyngd och att allt fler ser verksamhetsnyttan i detta.

AMEX visade en undersökning om hur möteskunder tror om framtiden. Som vanligt tror kunderna att de skall dra ner, 30%, på de interna mötena nästa år(som de lägger externt). Dessa svar kommer vi att få så länge företagen har dåliga möten.

Om ett par år kommer svaren att vara annorlunda. Varför?
När företagen & organisationerna ökar sin kunskap om möten kommer de inte att dra in på antalet möten (dock kommer mötestiden totalt att sjunka med över 30%, men de är de interna mötena ute på företagen). När effekterna av mötena ökar kommer alla att förstå att vi når vår mål snabbare och att att möten möjliggör våra allt snabbare förändringar fortare.

Vi kan bara ta bort möten i en lågkonjunktur eftersom de är dåliga. Bra möten har vi inte råd att ta bort. De leder oss till våra mål & vision snabbare.

Tyvärr har mötesindustrin själva svårt att hänga med här. Congrex är här ett ypperligt exempel på en mötesaktör som tagit sitt ansvar och går från att varit bokare/ säljare till en mer rådgivande funktion och kan på så sätt hjälpa sina kunder till möten som ger större effekt på den investering det innebär. Det här är bara början.

När företag & organisationer för högre kompetens så kommer de att ställa högre krav på sina mötespartners som i sin tur kommer att ställa högre krav på mötesanläggningarna. Skolsittning, biosittning & U-bord kommer inte att säljas på mötesanläggningarnas hemsidor om några år, tro mig! 🙂
Det hela är också en win-win situation. Kunderna får bättre möten med större effekt samtidigt som det skapar tillväxt i branschen. Helt plötsligt är det inte 5% provision hit eller dit som avgör var mötet skall vara utan istället det mervärde kunden får av en rådgivare eller anläggning som verkligen kan hjälpa kunden till ett bättre möte.

Verksamhetsnyttan i organisationen har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

2013 blir mötesåret för många!

Stay gr8

Micke, mötesevangelist

 

 

 

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny