Tänk om…..

Jag fick en trevlig kommentar från Charlotte Melin från Comwell vilket gjorde att jag fick inspiration till detta inlägg. Tack Charlotte!

Ett av de största hindren idag, som jag ser det, att inte utvecklingen går snabbare att skapa bättre Möteskultur i organisationer är att inte branschen själv har insikt och kompetens vad Möteskultur är. Med branschen menar jag Mötesindustrin. Hotell, konferensanläggningar, eventbyråer, bokningsbolag, destinationer, kongress arrangörer, möteskonsulter(!) etc.

Därför är det kul att läsa att Comwell har fokus på detta. En av få personer som verkligen förstått hur illa det är och offentligt sagt det är Choise utvecklingschef, David Åberg, som på TUR mässan i år hade en inspirerande föreläsning kring detta. Han lade upp några bilder, både från egna hotell och konkurrenters, och det såg lika illa ut överallt. Bord och stolar i ett råkigt mötesrum.

Jag har varit, och är(!), starkt kritisk till att ingen av de ledande aktörerna tar på sig ansvaret att leda branschen. Alla säger att “vi skall göra det kunden vill”. Hur skall vi då få en utveckling och tillväxt? Det är få kunder som har en existerande bra Möteskultur idag.  Hela branschen agerar som Ericsson gjorde i början av 90-talet sa att vi gör det kunden vill ha och ingen har bett om design……Nokia tog ansvaret. Idag Apple.

Det är inte undra på att företagen idag bygger upp egna konferens centra hos sig istället eftersom mötesanläggningarna inte tillför mötet något idag. Mötesrummen ser ut idag, på de flesta håll, som de gjorde på 70-talet. De bygger helt enkelt inte mötesrum som stödjer mötet och bidrar till att öka effekten.

Trots att all kunskap finns. Det är forskat och klart, men ingen vill ta tag i detta och leda branschen. Färger, dofter, möblering, mötesmodeller ja listan kan göras hur lång som helst. Allt finns men ingen tar tag i detta.

Ta det här med “kreativa rum”. Det är en del som gjort försök kring detta. Ingen har dock kapiatliserat på detta. Varför? Ingen vet ju varför och hur de skall användas. Ingen säljare eller bokningsagent har kunskapen om varför det “kreativa rummet” skapar en bättre effekt av mötet än det traditionella.

Fråga Scandic med deras Think Tank rum. En excellent idé som sprack för de hade inte kunskapen om det. Titta på Nordic Hotels, några fantastiska rum som har stått tomma. Ja även här kan listan göras hur lång som helst. Alla som försökt har “skyllt på kunden”. De vill inte, de vill inte att vi frågar om syfte & mål etc….Det verkliga skälet är att de inte själva kan komma runt kundens svar eftersom de själva inte vet vad de skall säga. Och om kunden skulle kunna svara, vad skall de då göra med informationen? De är få om vet hur ett bra möte skapas.

Vad behöver göras?

1. Branschen själva behöver få kunskap och insikt vad en bra Möteskultur är. Utbildning och att själva arbeta med bra möten internt.

2. Därefter kan branschen själva börja utbilda sina kunder i Möteskultur.Tänk om varje kundaktivitet i branschen var utbildning!

3. Bygg om mötesrummen(kostar inte mer att göra rätt i en rust än det som görs idag). Skolsittning och biosittning skall bort från alla hemsidor och broschyrer. Pinsamt. Vem tror på allvar att de bästa idéerna skapas i våra tråkiga mötesrum?

4. Mer utbildning för varje år om mötesmodeller och andra verktyg som skulle skapa bättre effekt av mötena för kunderna.

Detta skulle skapa en enorm tillväxt för hela branschen. Helt plötsligt fanns det säljare och bokare som förstod varandra. Kunderna skulle mer fokusera på innehållet än 5% i rabatt hit och dit. Dessa 5% betyder ingenting om effekten av mötet iaf blir skit.

Då skulle syfte och mål bli viktigare av valet av mötesanläggning än om rummet kostar 2500:- eller 4500:-. Effekten av mötet är det som är intressantast.

Allt fler skulle förstå att vi inte kan sitta i våra tråkiga mötesrum på jobbet om vi ska ett kreativt möte. Allt fler skulle förstå att vi inte kan ha vårt ledningsgrupps möte i vårt tråkiga mötesrum på jobbet om vi vill få ut en bra effekt av det. OSV!

Vem blir först av de stora “drakarna” att ta steget? De flesta har pratat om det i några år, men det är VÄLDIGT LITEN VERKSTAD!

Jag tar tacksamt emot tips på anläggningar som både är bra själva på Möteskultur och som sedan har implementerat det i sin verksamhet mot kunderna!

Det är inte en fråga om utan när alla har fokus på detta. Alla stora företag och organisationer idag har “effektiva möten” på agendan. Låt dem inte ta mer felaktiga beslut nu (mer telefonmöten, mindre fysiska möten, lägger inte ut möten externt mm) utan ta tag i detta och led branschen och kunderna framåt! Det skapar både tillväxt för hela branschen och dess kunder!

Ett bra tips är att besöka Scandic Star i Lund som arbetat med detta under ett par år och lyckats bra. Både internt och externt.(ja, jag har hjälpt dem, men det jag vill säga att detta funkar för alla som tar tag i detta. Startegi? Just do it!)

Stay gr8

Micke, mötesevangelist

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 3 kommentarer

  1. Bra rutet, Micke!

    Och nu blev jag inspirerad tillbaka! Visst har vi ett stort ansvar, vi som anordnar möten. En viktig del av uppgiften är ju, precis som du skriver, att sprida kunskapen till företagen om vilka alternativ som finns till det traditonella möte de (av bara farten) vill boka hos oss. Och att lyckas övertyga om att kunden behöver något som de säger sig inte vilja ha. Eller i alla fall säger sig inte ha tid med. Kruxet ligger ju ofta just där – kunden svarar att de inte har tid att planera mötet annorlunda – trots att vinsten skulle bli just tid – och kreativitet – och effektivitet – och nya lösningar.

    Men det krävs energi och mod att bryta mönster. Nyckeln är kanske just mod – att få kunderna att våga prova nytt. “Dags för modiga möten!” utropade vi, när vi lanserade vår verktygslåda Easy Meeting Box. Den innehåller en mängd olika hjälpmedel för kreativa, annorlunda möten – och blir faktiskt ett första steg för många av våra kunder, även om de inte använder hela innehållet. Våra MeetingDesigners upplever att de flesta konferensgrupper kan vara bekväma med att t.ex. bara testa en ny metod för att fördela ordet, eller för att belysa hur tiden används under mötet. Någonstans ska vi ju börja – och kanske kan ett generationsskifte vara på gång? Det är i alla fall uppfattningen hos våra bokare – att de yngre är mer hungriga på att kasta om och pröva nytt. I Danmark är Comwell – just som du föreslår – med och utbildar branschen. Här i Sverige är vi mindre (med två anläggningar) och har inte kommit lika långt som “spridare”. Men vi är i ständig utveckling, så vem vet… (Måste också bara få säga om skol- och biosittning, att de i vår värld absolut kan ha sin funktion. Det finns möten där de är att föredra, och det är ju också det som är vår uppgift – att lyssna och förstå kundens behov och kunna forma deras möten därefter. För bättre resultat!)

    Tack för ditt svar – fortsätt sprida och inspirera!//Charlotte

    1. Hej Charlotte!
      Va kul att höra att ni är med och utbildar era kunder i Danmark! Ni tar ert ansvar! Och på det sättet skapar tillväxt till hela industrin. Det känns skönt att höra att era bokare tycker att unga kunder vågar mer. Då gäller det för era bokare att ha tillräckligt “på fötterna” så att de kan hjälpa dem till bättre lösningar.

      Kruxet, tror jag inte bara är att kunden “inte hinner” utan att de saknar kompetens kring hur bra möten skapas. Det är därför alla ni anläggningar skall kunna så mycket mer än era kunder. För hur skall annars kunderna utvecklas? Om “ni” bara utgår från kundens “behov” så blir det ingen utveckling(eller tillväxt). Ok, nu målar jag med den svarta penseln igen. 🙂
      Kunden vet ju sällan vad som kan göras, och vilken hjälp de kan få.
      Det viktiga är dock att branschen själva har kompetens. Det har den inte idag. Om de stora drakarna, eller bokningbolagen för den delen, frågar om syfte och mål. Vad skall de med den informationen till? De har ju inte kunskap att göra något av den informationen. Utan det är bara logistik frågan de är intresserade av dvs. antal, tider, mat, ev aktivitet och så förstås bio eller skolsittning.

      Många funderar just nu hur de skall komma vidare och min övertygelse är att om några år kommer fler, precis som ni, ha mer kompetens kring möten än kunderna och då kan de utbilda sina kunder precis som ni i Danmark! Då blir det tillväxt i branschen! Och kunderna kommer få effektivare möten med bättre effekt, som i sin tur skapar bättre lönsamhet. Win-win i sin bästa skepnad!

      Fortsätt gärna delge mig era erfarenheter och vad ni gör så kan jag sprida detta!
      Stay gr8!
      Micke

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny