Möteskultur -
En ledningsstrategisk fråga.
Med möteskultur menas den kultur som kännetecknar företagets eller organisationens alla möten, en kultur som utgår från en gemensam handling och ett beteendemönster för människor i en grupp. I de allra flesta fall har möteskulturen ”bara uppstått” utan att ledningen bestämt hur de vill att organisationen ska se på sina möten. En bra möteskultur är just en ledningsstrategisk fråga. Skapa resultat snabbare genom en hållbar möteskultur.
Vårt erbjudande
Vi ger alltid en kostnadsfri behovsanalys där vi kartlägger era behov och önskemål att förbättra er möteskultur. Utifrån analysen presenterar vi en projektplan som baseras på ert önskade resultat och hur snabbt ni vill uppnå det.
Mötescoachingprogram -
Beteendeförändring i portionsdoser
Vårt nya mötescoachingprogram för ökad lönsamhet och framgång– med korta filmer och uppgifter varje vecka under valfri period coachar, tränar, peppar och utbildar vi er personal till effektivare & bättre möten!
Vi använder oss av nåt som kallas Portionsmetoden, som i detta fall innebär att varje vecka i ett år får personalen inklusive ledningen, ett mail med länk till en kort film på några minuter, ofta med uppgifter och utmaningar inför kommande vecka.
Fakta svensk möteskultur
Mötesstruktur
Inför en struktur och strategi kring era möten. För en hel organisation så börja med att inventera alla möten. Kartlägg sedan vad ni ska göra med respektive möte och varför det är viktig, tydliggör vem som deltar, hur ofta och hur lång tid mötet bör ta. Med detta gjort så kan ni dels se hur mycket mötestid er organisationen har samt att ni kan börja reflektera och ifrågasätta om era möten bidrar till att ni når era mål. Använd sedan en agenda som ett utmärkt stöd till att förtydliga förväntningar på innehållet av mötet.
För den som vill minska mötestiden i en organisation så kan med säkerhet 30% mötestid minska inom ett halvår genom att införa en mötesstruktur.
Kultur och beteende
Inför en struktur och strategi kring era möten. För en hel organisation så börja med att inventera alla möten. Kartlägg sedan vad ni ska göra med respektive möte och varför det är viktig, tydliggör vem som deltar, hur ofta och hur lång tid mötet bör ta. Med detta gjort så kan ni dels se hur mycket mötestid er organisationen har samt att ni kan börja reflektera och ifrågasätta om era möten bidrar till att ni når era mål. Använd sedan en agenda som ett utmärkt stöd till att förtydliga förväntningar på innehållet av mötet.
För den som vill minska mötestiden i en organisation så kan med säkerhet 30% mötestid minska inom ett halvår genom att införa en mötesstruktur.
Mötesledning
För att ett möte ska bli bra behöver alla som deltar bidra. Mötesledaren har ett stort ansvar då den ansvarar för planering, förberedelser och själva genomförandet av mötet. Med tanke på att ca 5% av alla Mötesledare har någon utbildning så är det inte så konstigt att det går galet.
Den som ska leda mötet behöver lära sig om olika mötesformer och arbetssätt som kan tillämpas före, under och efter mötet för att få ett maximalt resultat. För att skapa både energi och effekt av möten krävs kunskap kring metoder och tillvägagångsätt.
Nyheter och blogginlägg
om Möteskultur och effektiva möten

Nyårskrönika – Vi är människor!
En nyårskrönika som jag skrev åt Executiveeffect! Den afrikanska filosofin Ubunto som

Vad har du för agenda kära mötesledare?
Har du också suttit på alltför många möten med agendor

Bättre resultat i era ledningsgruppsmöten – 5 snabba tips
Ledningsgruppsmöten ger sällan önskvärt resultat En av ett företags eller
Vad härligt att läsa det du skriver – precis de frågor som vi jobbar med inom Comwell (Aspenäs och Varbergs Kurort), och som vi försöker sprida och lyfta till våra konferenskunder. Kul också att du ser ökat intresse från media! Önskar nämligen att det skrevs mer om mötesresultat i förhållande till insats, och mindre om ”de trendigaste konferensaktiviteterna just nu”. Med tanke på vilken investering en konferens/ett möte är, finns det ju all anledning att ställa sig frågan på förhand: ”Vad är målet – vad ska detta ge?”//Charlotte, kommunikatör, Comwell
Tack för din kommentar och kul att du finner bloggen intressant. Tänk om alla ni konferens aktörer skulle gå ihop i denna frågan och skapa en utbildning för hela branschen! För om inte branschen själva förstår vad Möteskultur är, hur skall ni då kunna sälja möten?
Det känns kul att ni arbetar med dessa frågor, och ni är tämligen ensamma om det, det krävs dock att alla de stora ”drakarna” inser vilken enorm tillväxt som finns som alla organisationer fick en bättre Möteskultur.
Om alla i branschen hade en bra Möteskultur då skulle det hända grejer med mötesrum, mötesformer etc. Äh…nu fick jag inspiration, jag skriver ett blogg inlägg istället!
Stay gr8!