Möteskultur -

En ledningsstrategisk fråga.

Med möteskultur menas den kultur som kännetecknar företagets eller organisationens alla möten, en kultur som utgår från en gemensam handling och ett beteendemönster för människor i en grupp. I de allra flesta fall har möteskulturen ”bara uppstått” utan att ledningen bestämt hur de vill att organisationen ska se på sina möten. En bra möteskultur är just en ledningsstrategisk fråga. Skapa resultat snabbare genom en hållbar möteskultur.

Vårt erbjudande

Vi ger alltid en kostnadsfri behovsanalys där vi kartlägger era behov och önskemål att förbättra er möteskultur. Utifrån analysen presenterar vi en projektplan som baseras på ert önskade resultat och hur snabbt ni vill uppnå det.

Mötescoachingprogram -

Beteendeförändring i portionsdoser

Vårt nya mötescoachingprogram för ökad lönsamhet och framgång– med korta filmer och uppgifter varje vecka under valfri period coachar, tränar, peppar och utbildar vi er personal till effektivare & bättre möten!

Vi använder oss av nåt som kallas Portionsmetoden, som i detta fall innebär att varje vecka i ett år får personalen inklusive ledningen, ett mail med länk till en kort film på några minuter, ofta med uppgifter och utmaningar inför kommande vecka. 

Fakta svensk möteskultur

Mötesstruktur

Inför en struktur och strategi kring era möten. För en hel organisation så börja med att inventera alla möten. Kartlägg sedan vad ni ska göra med respektive möte och varför det är viktig, tydliggör vem som deltar, hur ofta och hur lång tid mötet bör ta. Med detta gjort så kan ni dels se hur mycket mötestid er organisationen har samt att ni kan börja reflektera och ifrågasätta om era möten bidrar till att ni når era mål. Använd sedan en agenda som ett utmärkt stöd till att förtydliga förväntningar på innehållet av mötet.

För den som vill minska mötestiden i en organisation så kan med säkerhet 30% mötestid minska inom ett halvår genom att införa en mötesstruktur.

Kultur och beteende

Inför en struktur och strategi kring era möten. För en hel organisation så börja med att inventera alla möten. Kartlägg sedan vad ni ska göra med respektive möte och varför det är viktig, tydliggör vem som deltar, hur ofta och hur lång tid mötet bör ta. Med detta gjort så kan ni dels se hur mycket mötestid er organisationen har samt att ni kan börja reflektera och ifrågasätta om era möten bidrar till att ni når era mål. Använd sedan en agenda som ett utmärkt stöd till att förtydliga förväntningar på innehållet av mötet.

För den som vill minska mötestiden i en organisation så kan med säkerhet 30% mötestid minska inom ett halvår genom att införa en mötesstruktur.

Mötesledning

För att ett möte ska bli bra behöver alla som deltar bidra. Mötesledaren har ett stort ansvar då den ansvarar för planering, förberedelser och själva genomförandet av mötet. Med tanke på att ca 5% av alla Mötesledare har någon utbildning så är det inte så konstigt att det går galet.
Den som ska leda mötet behöver lära sig om olika mötesformer och arbetssätt som kan tillämpas före, under och efter mötet för att få ett maximalt resultat. För att skapa både energi och effekt av möten krävs kunskap kring metoder och tillvägagångsätt.

Nyheter och blogginlägg

om Möteskultur och effektiva möten

Glädjande är att allt fler media börjar upptäcka denna ”trend” att skapa en bättre Möteskultur. Det ringer ett par journalister i veckan, många företagstidningar som skall ha tema Möteskultur eller effektiva möten, och frågar om ”5 tips”.

Det finns inga fem tips eller short cut. Det är precis som namnet säger, en KULTUR som skall förändras. En möteskultur som har vuxit fram sedan 100-tals år och som de senaste 200 åren har sin ursprung i industri och ingenjör samhälle som vi en gång var.

I produktionen har vi en KULTUR av ständiga förbättringar. Det är inte Toyota som uppfunnit det (dock är deras process mycket bra!) utan alla företag har arbetat med ständiga förbättringar ända sedan företaget startade. Om företaget startade på 1800-talet så har de, varje år, försökt bli mer lönsamma och letat effektiviseringar. Varje år.

I mötestiden, 25% av företagets arbetstid, finns ingen sådan kultur. Det har inte hänt någonting. Alla vet om det, även VD och ledningsgrupp, men ingen gör något åt det. Tänk om en VD och ledningsgrupp släppte iväg 50% av sina produkter och tjänster och att de visste om att de var dåliga. De skulle inte få sitta kvar länge. Däremot accepterar vi detta när det gäller möten för det finns ingen kultur att förbättra det.

Ändå är allt det vi gör i möten det som påverkar produktionen!

Därför är det nödvändigt att ge detta förbättringsarbete tid! Det är en kultur som skall förbättras. Så se till att utse någon i ledningsgruppen som ”äger frågan” så att det finns någon med ansvar för att jobba med ständiga förbättringar även här!

Stay gr8!                                                                                                                                                                    Micke, mötesevangelist

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Charlotte Melin

    Vad härligt att läsa det du skriver – precis de frågor som vi jobbar med inom Comwell (Aspenäs och Varbergs Kurort), och som vi försöker sprida och lyfta till våra konferenskunder. Kul också att du ser ökat intresse från media! Önskar nämligen att det skrevs mer om mötesresultat i förhållande till insats, och mindre om ”de trendigaste konferensaktiviteterna just nu”. Med tanke på vilken investering en konferens/ett möte är, finns det ju all anledning att ställa sig frågan på förhand: ”Vad är målet – vad ska detta ge?”//Charlotte, kommunikatör, Comwell

  2. mickedarmell

    Tack för din kommentar och kul att du finner bloggen intressant. Tänk om alla ni konferens aktörer skulle gå ihop i denna frågan och skapa en utbildning för hela branschen! För om inte branschen själva förstår vad Möteskultur är, hur skall ni då kunna sälja möten?

    Det känns kul att ni arbetar med dessa frågor, och ni är tämligen ensamma om det, det krävs dock att alla de stora ”drakarna” inser vilken enorm tillväxt som finns som alla organisationer fick en bättre Möteskultur.
    Om alla i branschen hade en bra Möteskultur då skulle det hända grejer med mötesrum, mötesformer etc. Äh…nu fick jag inspiration, jag skriver ett blogg inlägg istället!
    Stay gr8!

Kommentarer är stängda.