MötesKULTUR!

Glädjande är att allt fler media börjar upptäcka denna “trend” att skapa en bättre Möteskultur. Det ringer ett par journalister i veckan, många företagstidningar som skall ha tema Möteskultur eller effektiva möten, och frågar om “5 tips”.

Det finns inga fem tips eller short cut. Det är precis som namnet säger, en KULTUR som skall förändras. En möteskultur som har vuxit fram sedan 100-tals år och som de senaste 200 åren har sin ursprung i industri och ingenjör samhälle som vi en gång var.

I produktionen har vi en KULTUR av ständiga förbättringar. Det är inte Toyota som uppfunnit det (dock är deras process mycket bra!) utan alla företag har arbetat med ständiga förbättringar ända sedan företaget startade. Om företaget startade på 1800-talet så har de, varje år, försökt bli mer lönsamma och letat effektiviseringar. Varje år.

I mötestiden, 25% av företagets arbetstid, finns ingen sådan kultur. Det har inte hänt någonting. Alla vet om det, även VD och ledningsgrupp, men ingen gör något åt det. Tänk om en VD och ledningsgrupp släppte iväg 50% av sina produkter och tjänster och att de visste om att de var dåliga. De skulle inte få sitta kvar länge. Däremot accepterar vi detta när det gäller möten för det finns ingen kultur att förbättra det.

Ändå är allt det vi gör i möten det som påverkar produktionen!

Därför är det nödvändigt att ge detta förbättringsarbete tid! Det är en kultur som skall förbättras. Så se till att utse någon i ledningsgruppen som “äger frågan” så att det finns någon med ansvar för att jobba med ständiga förbättringar även här!

Stay gr8!                                                                                                                                                                    Micke, mötesevangelist

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Vad härligt att läsa det du skriver – precis de frågor som vi jobbar med inom Comwell (Aspenäs och Varbergs Kurort), och som vi försöker sprida och lyfta till våra konferenskunder. Kul också att du ser ökat intresse från media! Önskar nämligen att det skrevs mer om mötesresultat i förhållande till insats, och mindre om “de trendigaste konferensaktiviteterna just nu”. Med tanke på vilken investering en konferens/ett möte är, finns det ju all anledning att ställa sig frågan på förhand: “Vad är målet – vad ska detta ge?”//Charlotte, kommunikatör, Comwell

  2. Tack för din kommentar och kul att du finner bloggen intressant. Tänk om alla ni konferens aktörer skulle gå ihop i denna frågan och skapa en utbildning för hela branschen! För om inte branschen själva förstår vad Möteskultur är, hur skall ni då kunna sälja möten?

    Det känns kul att ni arbetar med dessa frågor, och ni är tämligen ensamma om det, det krävs dock att alla de stora “drakarna” inser vilken enorm tillväxt som finns som alla organisationer fick en bättre Möteskultur.
    Om alla i branschen hade en bra Möteskultur då skulle det hända grejer med mötesrum, mötesformer etc. Äh…nu fick jag inspiration, jag skriver ett blogg inlägg istället!
    Stay gr8!

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny