Vi gjorde vårt första TEDx för 2 veckor sedan. Många inspirerande talare och gäster var på plats. Bl.a. så talade en gammal ”event räv” Anders Müller (www.livebrand.se)om mötets DNA! Dvs alla som sitter på mötena i vilka olika verkligheter alla dessa människor befinner sig i.

Under samma ”tema” hade möteskartläggar proffset Jacob Marinko (www.3s.se) frågat några existentiella frågor till gästerna innan mötet. Det visade bl.a. att endast 60% av de som sitter på möten är där, 40% är någon annanstans. Jag tror att alla känner igen sig i detta, beroende på hur stressade vi är, hur vår privata situation ser ut (kan reflektera själv på när jag skilde mig, då var jag inte närvarande på några veckor), hur arbetsbördan f.n. ser ut, om det är ett bra eller dåligt genomfört möte. etc.

Med detta vill jag ha sagt, att det är just detta som gör det så viktigt att ha en mötesstrategi i företagen. Att ha en struktur och tydliga spelregler att hålla sig till. Detta gör det enklare att nå syfte och mål på mötena. För MÖTET är det strategiska verktyget för att nå mål och vision! Inget annat.

Vi skulle aldrig acceptera samma förhållningssätt i produktionen som vi gör på möten. Det är ”Management by hope!

Vem äger möteskulturen i ditt företag? Våga fråga!

Stay gr8

Micke, mötesevangelist

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner