Här kommer en historia ur utmärka ”Varför växer gräset läsarnas favoriter” av Magnus Kull och Klas Hallberg
KORVGUBBEN
Det var en gång en man som bodde vid en väg och sålde varm korv. Han hörde illa och hade därför ingen radio, dessutom läste han aldrig tidningar. Däremot var han duktig på att sälja korv och kunde erbjuda god korv som var omtyckt av många. Han hade stora skyltar vid landsvägen och brukade ibland åka in till marknaden och sälja korv på stadens torg.

Verksamheten gick bra och han köpte fler korvar från slaktaren och mer bröd från bagaren. Han beställde en större spis till korvståndet och sålde ännu mer korv. Så småningom behövde han extra hjälp och som en tillfällig lösning kallades därför hans son hem från universitetet.

När sonen kom hem blev han orolig för sin fars okunskap och sa:
– Har du inte hört om lågkonjunkturen. Vi är på väg mot en depression, det är kris i Europa och USA och den sprider sig hit. Det kommer att bli hårda tider.
Fadern tänkte då att sonen förmodligen hade rätt eftersom denne lyssnade på radio och läste tidningar. Dessutom studerade han ju vid universitetet.

Mannen avbeställde spisen, slutade åka till marknaden och brydde sig inte om att ta traktorn ända ner till stora landsvägen med sina skyltar. Han berättade för sina kunder att det var dåliga tider på väg och han köpte färre korvar från slaktaren.

När ett år hade gått var korvförsäljningen nästan nere på noll. Då klappade mannen sin son på axeln och sa:
– Du hade rätt min pojke, nog är det svår depression alltid. Det är ingen tvekan om det.

Många pratar om just detta, men få har mod att agera bara utifrån deras nuläge, utan med rädsla att ta fel beslut så är det säkrare att göra som alla andra. Nämligen att dra ner.

När det gäller möteskultur så får okunskapen kring en mötesstrategi konstiga följder. Jag pratade med en olycklig anställd på en HR avdelning i ett globalt företag igår. Hon berättade att hon hade planerat för ett stort chefsmöte i över en månad. De skulle komma från hela världen. Igår kom beslutet att de ställer in det hela pga konjunkturen. Företaget går bra och gör stora vinster. De vill markera för alla chefer.

Känns som dålig barnuppfostran om du frågar mig….
Skulle det dessutom vara så att de skulle ha det tufft och var drabbade av en lågkonjunktur, så är det ju då som det behövs energi och det är då vi behöver mötas.

I en lågkonjunktur behöver vi träffas mer än i en högkonjunktur. Vad tycker du?

Men kan det bli något annat när alla idag får samma information, läser samma artiklar och rapporter. Alla springer på samma bollar och resultatet blir därefter.

Vi håller på att strukturera sönder organisationerna med mätningar och uppföljningar istället för att förädla verksamheten och se mer till kundnyttan.
Om vi låter medarbetarna vara och låta de ta ansvar så kommer vi att skapa mer lönsamma verksamheter.

Det finns ingen forskningsrapport i världen som tyder på motsatsen än detta: Om vi skapar delaktighet så ökar vi motivationen och prestationen hos medarbetare.
Idag agerar huvudkontor med det motsatta genom att införa ännu mer kontrollsystem och excelark med uppföljningar i.

Jag tycker historien med korvgubben är bra, vad tycker du?

Gladeligen
Micke, mötesevangelist

ps. fler bra historier ur deras böcker får du om du prenumererar på ”www.coach2coach.se nyhetsbrev! ds

<a href="http://mickedarmell.files.wordpress.com/2011/09/korvgubben92.jpg”>

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. antoni

    Instämmer till fullo!
    Vårt flockdjursbeteende är inte anpassat för en on-line-ekonomi där alla svänger blixtsnabbt vid minsta vink om dåliga tider. Svängningarna blir helt enkelt överdrivna och för stora. Vi hade nog mått bra av att besinna oss och fundera på om vi ändå kan sälja vår korv, trots att andra har det tufft…

  2. Ingalill Lellky

    Precis så här är det!
    Denna storyn kan ”affärsutvecklare” använda som ex för att ”peppa” sina kunder. Tack!

Kommentarer är stängda.