Hej!
Det blir allt vanligare att vi hjälper organisationer enbart med e-post kulturen. Det är verkligen en tidstjuv på många håll. Adm personal sitter 2,5h med e-posten varje dag. Då gäller det att ha en gemensam kultur, annars blir det missförstånd och ineffektivt.
Här kommer några tips!
Vår hjärna har svårare att läsa från en bildskärm än text på papper tänk därför på att struktur och layout är viktigt i e-post meddelanden.
Max tre rader per stycke är en bra riktlinje.
Undvik att skriva med versaler, de är svårare att läsa och det kan uppfattas
som att du ”skriker” och det kan få oönskade reaktioner.
Läs igenom din e-post innan du skickar det för att undvika felstavningar och för att göra en sista koll på att budskapet är rätt. Då syftet med att skicka e-post är att få en eller flera mottagare att förstå ditt budskap är det viktigt att kunna sätta sig in i mottagarens roll för att få bästa resultat.
När vi är stressade eller irriterade både läser och skriver vi e-post irrationellt.
Överanvänd inte den höga prioritet alternativet den riskerar då att förlora sin funktion.
Glad Påsk!
Micke, mötesevangelist