Jag tycker om denna rubriken. Den är för mig sann. Både när det jag som inte förstår och när jag ser att inte jag når fram till en kund ex.
Nu är ju inte möteskultur något som kräver 10 år på Harvard direkt. Men ändå….det är bara den som förstår som förstår.
För första gången(!) var det igår en vd på ett företag med över 2000 anställda som sa;- Ja, jag förstår att vi kan frigör mycket tid om vi skulle skapa en bättre möteskultur, men vi hinner inte just nu. Vi har så mycket, vi hinner knappt med det vi skall göra, så vi kan inte dra igång detta också.
Min avsikt är inte att vara raljerande, trots att det kan se så ut i texten, utan mer belysa detta problem som många företag lever i just nu. Dvs kulturen är ”Det är mycket nu” (se tidigare blogginlägg) och de har inte tid att med enkla medel se över sin möteskultur för att frigöra 30% av mötestiden.Dessutom skulle nå sina mål snabbare. Den kanske viktigaste egenskapen som en effekt är att det skapar energi i organisationen! Har du hört Erik Hamrén (förbundskapten herrar fotboll Sverige) eller Pia Sundhage (förbundskapten damer fotboll USA) i någon intervju utan att prata energi? Pratar din chef om energi?
Här kommer några punkter till om affärsnyttan i att förbättra möteskulturen:
- Frigör tid
- Bidrar till ökad måluppfyllelse
- Ökad delaktighet hos de närvarande ökar till ökad motivation och prestation
- Minskad stress/ohälsa ger lägre sjuktal
- Återkommande utvärderingar bidrar till en lärande organisation
- Skapar en arbetsplats som 80-talisterna sympatiserar med.
- Skapar ”härvaro”, som skapar mer fokus och bättre resultat.
Jag tror ledarnas/chefernas stora utmaning är att själva vara ”härvarande” och att få sina medarbetare att vara detsamma. Där spelar mötena en nyckelroll.
Det har gått långt när en ledare för en stor organisation ser vinsten och besparingen men ändå säger nej för att tiden inte finns. Snacka om att inte se skogen för alla träden är i vägen.
Mer om energi i nästa blogginlägg!
Kommentarer på detta?
Stay gr8
Micke, mötesevangelist