Dabbawalas- med passion för kunden!

Så här såg det ut när jag höll i en workshop i Mumbai härom veckan. Kursens deltagare bär fina hattar som delades ut av talaren Dr Pawan from Dabbawalas- en mycket speciell organisation från Mumbai som till största delen består av analfabeter. Varje dag levererar de mat från 200 000 hem till lika många arbetsplatser i Mumbai. Av 1,6 miljoner leveranser kommer 1 599 999 fram till rätt plats och i rätt tid!

DSC_9325

 

De har alltså lyckats bygga en fantastisk organisation med extremt hög ”operational excellence” och blev på grund av detta kontaktade av organisationen bakom Six Sigma som ville ge dem en utmärkelse. Svaret? ”Vad ska vi med det där pappret till? Vi jobbar för kundens bästa! En nöjd kund är vår bästa utmärkelse!”.

Utan ett enda datasystem har de alltså lyckats bygga upp en extremt välsmord organisation. Hur? Passion för kunden, stolthet i yrket, enligt Dr Pawan.

Här kan du lära dig mer om dabbawalas!

https://www.youtube.com/watch?v=fTkGDXRnR9I

/Helena

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny