Är du uppkopplad eller avkopplad?

Min föreläsning ’Uppkopplad eller avkopplad’ berör många-  jag har till och med hört att somliga tycker att det gör ont att lyssna på den! Föreläsningen handlar om hur vi påverkas då vi ständigt är uppkopplade och nåbara och jag tror att det är den höga igenkänningsfaktorn tillsammans med det faktum att vi inte aktivt har skaffat ett förhållningssätt till våra smartphones, som gör att föreläsningen berör. Vi har inte funderat över hur vi vill använda våra smartphones men har ändå kanske intuitivt anat att vi inte mår bra av att ständigt vara standby. Och faktum är att vår hälsa påverkas negativt av att ständigt sitta med våra smartphones i handen. Ett ständigt inflöde av sms, statusuppdateringar och lättuggade nyheter stressar oss.

Fler och fler forskare undersöker den psykiska ohälsan som följer av ett förbehållslöst användande av smartphones. Sömnbrist, inlärningssvårigheter, depressioner kommer i dess fotspår- det står klart. Problemet är att vi aldrg kopplar ner och och därmed får koppla av.

Även vår fysiska hälsa kan påverkas av ett  användande av smartphones. Som briljanta Anne-Charlotte Marteus skriver i Expressen finns det indikationer på att barns surfande på handhållna prylar i längden kan leda till grava synproblem. Ett ständigt plirande mot skärmen istället för lek utomhus skadar barns syn.

Att kolla smartphonen 80 gånger om dagen (ja- det gör den genomsnittlige användaren!) är ju knappast något vi gör medvetet. Det är ett beroende som gör att att vi hela tiden känner att vi vill kolla nyheterna (igen), facebook (igen) och instagram (igen). För att komma ur detta beroende är det första steget att bli medveten om hur du faktiskt förhåller dig till din smartphone- notera varje tillfälle då du öppnar din telefon utan att egentligen faktiskt behöva det. Bestäm dig sedan för hur du skulle vilja ha det. När du är ute och äter med goda vänner- behöver du verkligen fota middagen och tala om för hela världen hur mysigt ni har det? Eller ska du stänga av telefonen och njuta av att vara närvarande i stunden i stället?

Välj att stänga av din telefon när du inte behöver den- till exempel när du är med vänner, går på bio, läser eller ska gå och lägga dig. Ta detta sedan vidare till ditt arbete och stäng av telefonen på möten och andra tillfällen när du inte bör vara nåbar inför andra. Steg för steg kan du smartphone-banta och sedan använda den som det fantastiska verktyg det är- och inte som ett tidsdödarverktyg som stressar sönder dig.

Prova! Jag tror inte du kommer ångra dig!

Vill du dela med dig av artikeln?

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on twitter
Dela på Twitter
Share on linkedin
Dela på LinkedIn
Share on email
Dela på mailen

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Kommentera

Senaste blogginläggen

Stäng meny