Alla skriker på hjälp utom branschen själva!

Jag träffade den mycket sympatiske Lotten Fowler som är ny tillträdd General Manager på SBTA (Swedich Travel Business Assoscation) igår. Det är en medlemsförening för alla Travel Managers.

Hon berättade att många Travel Managers som fått ”möteskulturen kastad” till sig. Många vill ha hjälp. ”Vad skall vi göra?”.

Det är verkligen som det var för miljöarbetet var i början av 90-talet. Få visste vad som skulle göras, strukturer skulle skapas och kunskap saknades.

En reflektion på detta är att nu ser de flesta organisationer att vi ”bör effektivisera vår möteskultur” men ingen, INGEN, av de stora inom mötesindustrin gör något. Detta kommer att förmodligen sluta med att någon som ingen idag kan se tar över mötesmarknaden. Tänk om Google skulle bestämma sig för att bygga en mötesanläggningar centralt i alla städer, med alla deras gratis produkter, webmöte, videomöte och allt annat som de har. Dessutom har de stor förståelse för miljön i mötesrummet. De har också kapitalet för att kunna göra detta. De skulle slå ut Scandic, Choise och de andra stora direkt! Eller så kommer någon annan!?

Jag var på Ericsson HK i Kista för ett tag sedan. De visade sina mötesrum. Jag törs påstå att dessa rum inte finns inom mötesindustrin i Sverige idag. Varför skall de då välja en extern mötespartner?

Scandic kommer inte att vara Choise konkurrent (eller vice versa) i framtiden när det gäller mötes segmentet utan konkurrenten kommer vara företagen själva. De kommer att bygga egna mötesanläggningar som vida överstiger det mötesindustrin erbjuder idag.

Varför vill ingen leda detta? Mötesindustrin behöver verkligen ett Apple eller Google.
Men så länge det är ”bonusgrabbar” som gör allt utom att utveckla företagen de jobbar för styr så finns risken /chansen att någon annan kommer in och dominerar! 🙂

Detta är en av få branscher där branschen själv inte är bättre än kunden på produkten.

Många tar min kritik till branschen personligt, vilket jag inte kan ta ansvar för. Min avsikt är, ALLTID, att visa vilken enorm potential branschen har.

Min övertygelse är att det är mycket, mycket lättare att hitta 10 företag i Sverige att göra en kick-off än en utländsk grupp som gör en kick-off i Sverige. Vad tror du?
Var satsas alla pengar?

När svenska organisationer har fått kunskap om möteskultur kommer de att öka sina externa möten markant eftersom de då ökar effekten av sina möten. Vem står då klar med kunskap, mötesrum och vilja att hjälpa sina kunder?

Stay gr8
Micke, mötesevangelist

Rummet här finns på Scandic Star Lund. Detta rum skapar bättre effekt av kundernas möten. Mycket uppskattad av kunderna. Förstås. Men, de skulle inte kunna sälja det om inte personalen själva vore kunniga om möten och bättre än kunden på produkten. De tillför alltså ett värde. Inte bara en logistik lösning.

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner