Om något självklart fanns, vore detta inte då självklart?

Hur länge ska chefer få fortsätta plåga sina medarbetare med dåliga möten?
Hur länge till ska chefer och ledare tillåtas ägna en stor del av sin arbetstid i möten som sällan skapar resultat och leder verksamheten framåt?

Man kan även undra hur länge ska medarbetare runt om i Sverige acceptera att de sitter i möten där de inte vet varför de är där eller vad de ska bidra med?

En annan relevant fråga är varför det på inget sätt synliggörs och märks i ett företag om man har chefer och medarbetare som ägnar en stor del av sin arbetstid på ineffektiva möten?

De allra flesta idag vet att dåliga och ineffektiva möten kostar miljarder för svenska företag.  Det är även vedertaget att dessa dåliga möten skapar stress, frustration och till råga på allt ett slöseri med företagets resurser.

Ja, men varför fortgår då detta vansinne trots denna vetskap?

Jag tror följande tre anledningar är tongivande och de primära anledningarna:

  1. Få företag mäter och synliggör mötestid och vilket resultat deras mötena ger.
    Idag mäts det mesta i företag, på längden, korsen och tvärsen, kan vara så att det mäts för mycket. Timmar mäts ofta i någon form av effektivitet mot budget eller mot föregående år, timmar som spenderas i möten mäts inte alls.
    Få företag har en tydlig översikt över vilka möten som finns, varför de finns och vad man ska prestera på respektive möte.
  2. Det finns en normalisering och acceptans kring mediokra och dåliga möten.
    Vi är flockdjur och vill tillhöra flocken, om ingen annan säger nåt så gör inte jag det heller. Kanske är det bara jag som tycker så här, inte värt att säga något. Jag avvaktar.
  3. Det saknas kompetens. De flesta företag utbildar sina chefer hedervärt i alla möjliga områden, men inte gällande möten. Hur kommer det sig att vi tror att chefer ska kunna veta hur man skapar bra möten? För att få tillgång till ett IT-system behövs ofta 1–2 dagars utbildning, för att ta människors och företagets tid och resurser i anspråk i stor utsträckning ställs få krav och det tillförs inte en enda utbildningstimme.

Vi saknar helt enkelt förebilder!
Vi behöver chefer och ledare som visar vägen för de andra.
Vi behöver medarbetare som säger stopp nu räcker det. Våga vägra dåliga möten!

Du som blir kallad till ett möte där du inte förstår varför ni ska ses eller vad mötet handlar om och vad det är du ska bidra med. Fråga, ge dig inte förrän du får ett svar du är nöjd med, våga säga nej om du inte anser att du har rätt förutsättningar att bidra till mötet.

Chefer och ledare har allt att vinna på att ta tag i sin möteskultur då det är en viktig nyckel att nå alla former av resultat. Det är ett stort ansvar på chefer som ska leverera lönsamhetsresultat, se till att medarbetarna är nöjd, att gäster och kunder är nöjda samt allra minst så har chefer ett psykosocialt arbetsmiljöansvar.

Jag vill påstå efter mina 20 års erfarenhet som chef och ledare att en bra möteskultur idag är den absolut viktigaste nyckeln. I en tid där vi blir mer och mer individualister och vi ägnar mer och mer tid på sociala medier kommer det fysiska mötet vara en av de viktigaste verktygen en chef har. När det poppar upp nya verktyg och system som svampar i backen är det otroligt viktigt att kunna skapa en struktur och styrning kring hur och till vad vi använder alla dessa kommunikativa verktyg. Idag pratas det mycket om det närvarande ledarskapet, agilt ledarskap, kommunikativt ledarskap men märkligt nog innefattar det sällan möten eller mötet. Trots att mötestid är så stor del av den totala arbetstiden verkar det som att vi ibland låtsas som att mötena inte finns eller existerar.

Glädjande nog kan vi ana ett trendbrott i att företagsledningar börjat inse att en god, effektiv och sund möteskultur är en ledningsstrategisk fråga och att det är dags att göra något åt det. Det är nog så att det helt enkelt inte finns så mycket mer att skruva och effektivisera längre, med undantag för just möten som under många år fått fortgå helt utan att någon har ifrågasatt dess existens.
Lönsamhetskraven lär inte minska, så om ett företag ska öka lönsamheten kan en bra idé vara att tag i sin möteskultur. 30% av mötestiden går att frigöra genom en bra möteskultur. En sund och god arbetsmiljö samt ökad attraktionskraft som arbetsgivare är vad en god möteskultur leder till.

Det finns få saker av så omfattande karaktär där man kan på så kort tid kan åstadkomma så stora förbättringar som man kan genom att ta tag i sin möteskultur.
Möten och ett företags möteskultur är ingen egen process, det är kittet som håller ihop alla andra processer och hjälper en organisation leverera och prestera resultat.

Är du redo att bli en förebild?

Be gr8
Helene

Senaste blogginläggen

Vill du dela med dig av artikeln?

Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på mailen

Författare:

Vi vill gärna Höra dina tankar och reflektioner

Lämna ett svar

Stäng meny